Det hade jag aldrig tagit på mig på 80-talet

Varför ändra ett vinnande koncept? Jag var ganska exalterad över möjligheten att använda mina tunikor som toppar efter mitt första försök, som ni kan se här. Nedan ser ni mitt andra version av tunika förvandlas till topp. Knepet är att använda ett skärp som döljer skarven mellan kjol och tunika och så är det bra om man har en kjol som är lite vidare så att tunikan får plats under, men det säger ju sig självt.

När jag var liten så fanns det många no-no:s om hur man skulle klä sig. Eftersom en stor del av min barndom och särskilt den som jag minns mest av inföll på det glada 80-talet så var det pasteller eller knalliga färger som gällde. Brunt var mesigt och särskilt bruna manchesterbyxor, gult var fult och det absolut största no-no:t var rött och rosa. Rosa gick bra i alla möjliga nyanser, rött var lite mesigt men ok, men att kombinera dessa var lika med en dödssynd. Bara färgblinda personer skulle kombinera rött och rosa. Därför dröjde det till slutet på 90-talet innan jag gjorde mina första försök att kombinera dessa färger – en knallröd väska och gammeldagsrosa kofta. I min värld fungerade det alldeles utmärkt, men världen var inte riktigt redo för det då. Jag hade nog aldrig fått så många kommentarer innan om min klädsel som den dagen. Jag kände mig dock jättefin och bar den kombinationen ofta. Idag minst tio år senare gillar jag fortfarande rött och rosa tillsammans. För dagen en mer subtil kombination än den på 90-talet, men ändå, rött och rosa. Några rosa stenar i halsbandet (och andra färger) ger en spännande kontrast till den annars klassiska somriga färgkombinationen rött och vitt. Det hade jag aldrig tagit på mig på 80-talet hur gärna min mamma än hade velat!

Och detta fungera på ett möte med en vice-prefekt.

 Tunika – H&M för ganska många är sedan

Kjol – H&M för massor av år sedan

Stumbyxor – H&M för drygt ett år sedan

Trätofflor, trällor eller träskor  – Esprit från Cederwalls skor

Ring – Erikshjälpen second hand

Halsband – Prenumerationsgåva

This entry was posted in Kläder att undervisa i, vardagskläder, viktiga möten and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

